Met de grote vernieuwing van de buurt is het belangrijk om ook de openbare ruimte te vernieuwen en verbeteren voor iedereen. Zo wordt de buurt rondom de woningen en gebouwen een veilige en leefbare plek.
Om dit mogelijk te maken, heeft de gemeente Amsterdam samen met bewoners, kinderen en actieve partijen uit de buurt een plan gemaakt voor de inrichting van de openbare ruimte: het schetsontwerp openbare ruimte. Dit plan gaat over het gedeelte tussen de Van Moerkerkenstraat en de Burgemeester Röellstraat. U kunt het plan hier lezen of de Deysselkrantspecial lezen voor een samenvatting van het plan.
De gemeente werkt vervolgens per deelgebied het schetsontwerp verder uit. Directe bewoners worden per brief uitgenodigd om mee te denken over het ontwerp per deelgebied. Het eerste gebied dat aan de beurt is, is de Anna Bijnsstraat. Bekijk hier het ontwerp.
Door de vernieuwing verandert er veel in de buurt. Hoe de buurt er straks precies uitziet, moet nog verder worden uitgewerkt door architecten en landschapsarchitecten. Ze moeten weten aan welke voorwaarden de nieuwe gebouwen en het groen moeten voldoen. De voorwaarden staan in het beeldkwaliteitsplan. In dit plan hebben we de wensen van buurtbewoners zoveel mogelijk meegenomen.
Bekijk hier het beeldkwaliteitsplan
Passend bij de buurt
De architecten krijgen de opdracht om gebouwen te ontwerpen die bij de buurt passen. Dat kan bijvoorbeeld door dezelfde kleuren en materialen te gebruiken. Maar ook door dezelfde soort daken te ontwerpen als van de gebouwen die blijven staan. Verder wordt ervoor gezorgd dat het groen in de buurt door bewoners kan worden gebruikt.
In de openbare ruimte worden ongeveer 820 parkeerplekken gemaakt. Om meer veilige ruimte voor voetgangers en fietsers, en voor groen te maken worden dwars parkeerplekken vervangen door langsparkeerplekken.
Betaald parkeren
Nu is er nog een blauwe zone voor bezoekers in de buurt. Vanaf 2025 wordt in de hele buurt betaald parkeren ingevoerd. We verwachten dat mensen die niet in de buurt wonen hier weinig zullen parkeren. Zo is er meer ruimte voor bewoners die bij terugverhuizing in de buurt niet op eigen terrein kunnen parkeren.
Parkeren voor bewoners
Alle huidige bewoners met een ontheffing voor de blauwe zone, houden het recht om te parkeren op straat.
Bij de nieuwe woonblokken tussen de Burgemeester Röellstraat en de Lodewijk van Deysselstraat komen parkeerplaatsen voor bewoners op eigen terrein. Daardoor zijn minder parkeerplaatsen op straat nodig en ontstaat er ruimte voor groen en speelplekken.
Wordt uw woning gesloopt of helemaal gerenoveerd en moet u daarom verhuizen? U bent dan een herhuisvester omdat u gedwongen moet verhuizen vanwege de vernieuwing van de Deysselbuurt. Herhuisvesters kunnen hun parkeervergunning meenemen als zij verhuizen naar een nieuwbouwadres binnen hetzelfde stadsdeel. Meer informatie
De buurt wordt autoluw gemaakt, zodat voetgangers en fietsers meer ruimte hebben. Dit maakt de buurt veiliger. Om dit mogelijk te maken:
De Burgemeester Röellstraat is nu vooral een verkeersweg. Deze verkeersroute blijft gelijk, maar door de trambaan te verleggen en de rijweg op te schuiven, komt er extra ruimte voor gebouwen. De Van Deysselbuurt krijgt hiermee een ‘gezicht’ aan de vernieuwde Burgemeester Röellstraat met hogere bebouwing. Meer informatie.
De Deysselbuurt ligt dichtbij het Eendrachtspark en het Sloterpark. Om het Eendrachtspark makkelijker te bereiken, komt op die plek een voetgangersbrug naar het park.
Het vele groen (de bomen, bloemen en planten) in de buurt blijft aanwezig. Het wordt makkelijker gemaakt voor bewoners om het groen te gebruiken voor ontmoeten, wandelen, spelen en sporten.
Bomen
Het aantal bomen in de wijk blijft zoveel mogelijk gelijk.
Langs de Burgemeester van Leeuwenlaan, de Lodewijk van Deysselstraat en de Van Moerkerkenstraat worden enkele nieuwe bomen
geplaatst. De soort boom is vergelijkbaar met de huidige soorten (Els en Linde). Soms moeten bomen worden gekapt omdat ze ziek of zwak zijn of voor de sloopnieuwbouw. Voor de bomen die worden gekapt, plaatsen we nieuwe. In 2024 worden de eerste kapvergunningen aangevraagd.